Vår hybridbil kommer hädanefter kunna laddas säkert och snabbt då vi har fått hjälp att installera laddstationer i vårt hem i Helsingborg. Det var inte så enkelt som jag först hade hoppats. Det gäller att välja rätt effekt vilket styrs av huvudsäkringen i huset. Sedan finns det av någon anledning två olika sorters laddkontakter. För vår Volvo gäller Typ 2, vilket också är den europeiska standarden (detta kom också med när vi fick bilen). Det är också viktigt att man har en jordfelsbrytare, och att veta skillnaden på DC- och AC-laddning. Det finns olika faser, och sedan finns det så klart även bidrag. Väldigt mycket komplikationer. I det läget kan det vara lätt att tänka att det är lika bra att fortsätta ladda från ett vanligt vägguttag. Vi fick som sagt med en kabel som gjorde det fullt möjligt. Men med tanke på alla tekniska aspekter jag listade kan det givetvis bli en säkerhetsrisk. Med en laddstation kommuniceras eventuella fel och laddningen stoppas när batteriet är fullt.
Kommentarer är stängda.